X
Menu główne
Menu kategorii

Najczęstsze błędy w prowadzeniu sklepu internetowego

24 maja 2020
źródło: www.infakt.pl

Uruchomienie biznesu w sieci nie kosztuje tyle, co otwarcie butiku czy sklepu w formie tradycyjnej. Przez pierwszy rok prowadzenia można go mieć za kilkaset złotych. Ale niech niski próg wejścia nie zasłoni racjonalnego spojrzenia na rynek e-commerce – lepiej od razu mieć dobry i przemyślany pomysł na biznes, niż martwić się po paru miesiącach, że coś jest z nim nie tak.

Z błędu pierwszego wynika od razu kolejny – uruchomienie sklepu w Internecie bez sprawdzenia konkurencji oraz przeliczenia kosztów. Może tp szybko skończyć się bolesnym zderzeniem z rzeczywistością. Sam sklep internetowy można mieć na własność za półdarmo, ale żeby dobrze funkcjonował, potrzebuje on też elementów dodatkowych: certyfikatu SSL, regulaminu sklepu, ładnej grafiki.

Nie są to duże wydatki, ale dla wielu sprzedających każda dodatkowa, przysłowiowa złotówka, którą trzeba dołożyć do oprogramowania sklepu, to  wydatek. Jednakże, niezwykle potrzebny wydatek.

Żeby to się udało, sklep musi cieszyć oczy odwiedzających. Nie trzeba płacić za grafikę sklepu tysięcy złotych, wystarczy kierować się zasadą: im mniej, tym lepiej. Ważne jest, aby nie przeładować strony dużą liczbą nie pasujących do siebie grafik i fluorescencyjnych kolorów. Sklep ma być przede wszystkim dla klienta czytelny. Należy maksymalnie ułatwić nawigację po sklepie, jasno pokazać, gdzie znajdują się produkty, gdzie informacje o sklepie, dane kontaktowe.

Gotowe oprogramowania mają już wbudowane darmowe szablony graficzne, z których można skorzystać i są one wystarczające. Należy tylko uważać, by z estetyką strony nie przekombinować i bałaganem w sklepie nie zniechęcić klienta do zrobienia zakupów. Co ważne – sklep ma się nie tylko ładnie wyświetlać na ekranie komputera, ale także na smartfonie i tablecie.

Z ładną estetyką strony wiąże się porządek w sklepowym asortymencie. Produkty powinny być dobrze podzielone na kategorie, a promocje i nowości odpowiednio wyeksponowane.

Kolejna kwestią, o której zapominają osoby prowadzące sklep internetowy jest odpowiednie podejście do klienta. Przeprowadzano sondę wśród użytkowników e-sklepów: co sprawia, że decydujesz się na pierwszy zakup w danym serwisie internetowym? Cena naturalnie była na pierwszym miejscu, ale jeśli dopiero zaczynamy z naszym biznesem, to nie mamy możliwości oferowania produktów w super niskich cenach. Aczkolwiek nie zawsze tak jest. Klienci kierują się ceną, ale też innymi ważnymi dla nich czynnikami: m.in. kosztami i metodami przesyłki, ofertami specjalnymi.

Może trudno w to uwierzyć, ale są tacy, którzy zapłacą za dany towar więcej tylko dlatego, że dostaną go w 24 godziny. I kiedy nie będą musieli za niego płacić przelewem tradycyjnym. Jeśli więc nie możesz dać niższej ceny niż jakaś wielka sieć handlowa, w inny sposób spróbuj zainteresować nią klienta.

Skupienie się na słowach kluczowych w opisach produktów to bardzo ważna kwestia w sklepie internetowym, ale chcąc prowadzić profesjonalnie biznes w sieci, warto pójść szerzej i przemyśleć np. odpalenie kampanii reklamowych typu AdWords (obecna nazwa to Ads). Niewielkim nakładem finansowym pozwalają one na ściągnięcie na twoją stronę pierwszych klientów, którzy zrobią pierwsze zamówienia szybciej niż przy zastosowaniu innej formy reklamowej.

Google Analytics, Google Tag Manager, Google Adwords Remarketing – bez tych narzędzi prowadzenie biznesu w sieci będzie dużo trudniejsze. Są one niezbędne do mierzenia ruchu na stronie i sprawdzania, kim jest nasz klient, czym się interesuje i jak można go ponownie przyciągnąć do sklepu. Bez tej wiedzy, skuteczne prowadzenie biznesu w sieci raczej się nie uda.

Sukces w e-commerce łatwiej odnieść, kiedy chcemy się wraz ze swoim biznesem rozwijać i dostosowywać go do zmieniającego się rynku. Ruszając z własnym sklepem, koniecznie należy spojrzeć na niego oczami klienta: sam złóż zamówienie, przejdź ścieżkę zakupową, wyłap rzeczy, które ją utrudniają i są dla Ciebie niewygodne. Sukces gwarantowany!

 

x
Zapisz się do newslettera